Tuesday, June 11, 2013

Solid food pertama

Assalamua'laikum and good afternoon..

Since my baby dah masuk 6 bulan, its time to introduce him with his first solid food.. Hari tu dah beli alatan kat Tesco, hehe.. Beli yang basic, murah je ni..


Saya dah study sebelum ni and saya decided untuk buat puri pisang.. Senang je.. Macam ni caranya :

Pic kredit to group Solid Food For My Baby

Memang senang sangat, jap je dah siap, lepas blend jangan lupa tapis so that dia betul-betul halus. Untuk first preparation ni I let daddy do the honour, hehe.


Lepas tapis saya tengok macam pekat, saya tambah air sikit (tambah susu ibu pun boleh).. Baby makan banyak sudu jugak, lagipun sebelum ni waktu kami makan dia tengok je dengan penuh minat, dia memang dah bersedia nak makan ni, hehe.. Its good enough sebab ni first time kan.. Saya fully breastfeed, so memang tak bagi minum air masak, bila baby minum air masak dia buat muka, sebab tawar kot, haha, kiut2.. So lepas ni saya kena tunggu 4 hari    untuk tengok baby saya alergik tak dengan pisang ('4 days rule'), baru boleh introduce makanan lain, sangat penting tau peraturan 4 hari ni..


Tips : 
1. Do your research. Bukan semua benda baby 6 bulan boleh makan ok. Antara group yang boleh anda join adalah Solid Food For My Baby dan Hsffyb. Banyak sangat info, very recommended! Antara nak dengan taknak je buat home food ni..
2. Jangan lupa record aksi baby anda :)

Suka entry ni? Jemput LIKE page Kumpulan Ibu-Ibu Menyusu Muslim. Terima kasih.  

5 comments:

juicy X said...

wuuuuuuuuuu x sabaq nk suap umarfaiq makan!

purpleyellow said...

good info...hmm wani simpan tak banana puree dlm freeze?sebab pisang ni simpan lelama dia jadi gelap dan jadi manis sgt...effect tak pada baby?ade buat research bout that?

Miss Ongy (Wanie) said...

Purpleyellow, so far buat fresh, tak simpan dalam freezer. tapi tak pernah jumpa pun orang simpan puri pisang.

Mummy LiYzA ^^, said...

best kan~kami dh stat bg iman mam moi..mmg berselera suap dia mam..

purpleyellow said...

ohh ye ke...bgus lh...nnt dtg blog ambik button code tuk mummy blogger kalau berminat kay (^_^)